Läst i mars - april.

 

Gör ytterliggare ett tappert försök att hålla bloggen vid liv.

 

Harper Lee – To kill a mockingbird

En bok i raden av "tråkiga borden" - trodde jag. Två rader in i handlingen förförs jag av den fina sammanvävningen av moralisk andemening, konturskarpa personporträtt och en livfull miljöskildring. Boken borde ingå i något slags barn-och-ungdoms-uppfostransprogram. Jag har alltid varit svag för berättelser om kampen för rättvisa.


Therese Söderlind – Norrlands svårmod

Historien om ett besynnerligt försvinnande och kedjor av lögner fångar mitt villrådiga intresse i boken första del. När härvorna av frågor sedan börjar nystas upp, tappar jag emellertid fokus till följd av en alltför lättvindig jargong som karaktärerna plötsligt lagt sig till med. När den slutliga upplösningen klargörs under de tre sista sidorna, har jag sedan länge skummat mig igenom texten och slår ihop boken med en besviken suck.

 

Arundathi Roy – de små tingens Gud

Fortfarande har jag inte bestämt mig för vad jag tycker om den här boken som prisats och rosats av både kända och okända. Lika många gånger som den känns lång och utdragen, lika många gånger förundras jag över det underfundiga språkets inverkan på berättelsens innehåll. Ty trots att jag egentligen vet att det är en sorglig historia om olycklig kärlek och ond, bråd död, blir jag lika förvånad var gång jag upptäcker det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0