Läst i April

Edgar Allan Poe – Guldbaggen

Efter ytterligare botanisering bland min sambos bokskatter, fann jag en samling noveller av deckar/sci-fi/skräckgenrens urfader. En del riktigt råa berättelser som garanterat fick många att höja på ögonbrynen i början av 1800-talet.


Bodil Malmsten – Sista boken från Finistère

Mitt första minne av Bodil är från tv4s nyhetsmorgon en sommar för sju år sedan. I vilket syfte hon var där minns jag inte men något i hennes röst när hon frankt fraserade ”jag gillar statens järnvägar”, fick mig att fastna. Kanske var det betoningen på ”staten”, (jag var väldigt uppmärksam på kollektivismens alla attribut på den tiden), som fäste mitt intresse. Kanske var det hennes fräknar. Hur som helst finner jag mycket nöje i att läsa trädgårdsbravaderna på Frankrikes västra spets. Synd då att detta var sista boken från Finistère.


George Orwell – Djurfarmen

Klockren satir om kommunismen i ett nötskal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0