Midsommar mellan Malmö och Jerusalem.


Det är årets längsta dag och jag zickzackar mellan midsommarskurar,  medelpass och jordgubbsinköp på Möllan. Mitt fönster står öppet och gardinen fladdrar mjukt i vinden. Från en annan lägenhet hörs Lundells hesa stämma och jag sänder en tanke hem till mina föräldrar medan jag byter blad i "Sju portar till Jerusalem". På tjugan som blev över från torghandeln ger Selma Lagerlöf mig en förebådande blick. Jag möter den med ett leende och ett löfte om aktsamhet. Hon behöver inte vara orolig, gamla Selma. Jag är tillräckligt stark och hon ska nog se att jag reder mig. Inatt, den kortaste på året, kommer de svenska skogarna krylla av knytt och drömmarna fyllas av framtidsprofetior. Jordgubbarna börjar sina i skålen bredvid mig och över Sinais röda öken ligger hettan som en hägring. Var nästa års midsommar kommer infinna sig får nattens väsen sia om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0