Läst i Maj.


Karin Boye – För lite

Jag läser Boye och finner svar på oformulerade frågor. Mer omdöme än så behövs egentligen inte. Hennes alster står mig till tröst trots att hon själv var ledsen.

 

Ali Al Aswaany – Yacoubians hus

Det finns en träffande kommentar angående utformningen av pocketutgåvans framsida, och jag undrar om jag kanske skulle ha uppfattat innehållet annorlunda i det fall jag läst den inbundna versionen.? Bokens samtliga huvudtrådar kretsar kring sex och sexualitet, och kanske hade jag uppmärksammat en annan nerv i historiernas ordalydelser om inte dessa varit förpackade i ett sex-and-the-city / barnutgåvan-av-tusen-och-en-natt–fodral. Ty den enda historien som riktigt griper mig med allvar är den om Taha som internaliserar fundamentalismens retorik. Resten upplevde jag som någon form av tragikomisk fars. Tyvärr..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0